Oto Dışı Hasar Uygulamaları



Sigorta şirketlerinin genelde oto ve oto dışı olarak adlandırılan hasar birmleri bulunur oto hasarları sayıca çok ama nitelik olarak benzer olan Kasko ve Trafik maddi hasarları ile ilgilenir iken Oto Dışı Hasar Müdürlükleri konut ve işyeri poliçelerine konu olan yangın,dahili su, fırtına, deprem vb. sebeplerle meydana gelmiş hasarlar ile all risk inşaat makine kırılması, elektronik cihaz, montaj gibi mühendislik, işveren sorumluluk, ferdi kaza , yurt içi ve yurt dışı emtea ve sorumluluk gibi nakliyat hasarlarına bakarlar.

 “Oto Dışı Hasar Uygulamaları” başlıklı çalışmamızda, sigorta poliçesi ile kapsama alınmış olan “rizikonun yani hasarın gerçekleşmesi” durumlarında sigortalı / sigorta ettirenin acentenin, eksperin, sigorta şirketinin taraf olduğu hasar süreci uygulaması kısa başlıklar halinde  önemli hususları ile  anlatılmaktadır. Bu açıdan sigorta ettirenin ihbar yükümlülüklerinin Türk Ticaret Kanunu ve Sigorta Genel Şartları ve Sigorta Şirketi Uygulaması açısından işleyişi, hasar ihbarı ve inceleme süreci esnasında bir dosyanın nasıl değerlendirildiği ve bunlara ilişkin belgeler anlatılmış, uygulamada yaşanan sıkıntılar gösterilmiştir.
  
Sigorta sözleşmeleri sigortacılığın en temel kurallarından biri olan azami iyiniyet prensibi çerçevesinde güven temeli üzerine kurulu  sözleşmelerden olduğundan, sigorta şirketi sözleşmenin kapsamını çok kere sigorta ettirenin verdiği bilgiler doğrultusunda belirlemektedir. Sigorta şirketi açısından soyut kalan “risk bilgisi” sigortacının hasar anında aldığı ihbarla somutlaşmakta ve belgelere dökülmektedir.Deyim yerinde ise bir kağıt parçası olan poliçe hasar ile ete kemiğe bürünmektedir.

Acenteler, sigortalıları ile hasar öncesinde daha poliçe yapılır iken beraberce, sigortalının ihtiyaçları doğrultusunda poliçeyi oluşturmalıdır. Herhangi bir hasar durumunda sigortalının zararının poliçe genel ve özel şartlarında belirtilen esaslara göre eksiksiz olarak karşılanabilmesi, doğru poliçenin düzenlenmesi ve hasar anında nasıl davranılması gerektiği konusunda sigortalıların önceden bilgilendirilmesine bağlıdır. Teminat kapsamında bulunan hasar tazminatının hızlı ve eksiksiz ödenerek, sigortalılara kaliteli  hizmeti sunabilmenin ön koşulu sigortalının üstüne düşen yükümlülükleri başta prim ödeme ve ihiyaçlarına uygun poliçeyi müzakere ederek almasının yanısıra  acente, eksper ve sigorta şirketi çalışanlarının sigortacılık alanında tam donanımlı olmalarıyla mümkündür.

Bir acente  ‘’ Hasar sigortacılığın vitrinidir. ‘’ sözünden yola çıkarak hasar anında  sigortalısının yanında olur ise ihbardan ödemeye dek olan sürede verilen  hizmetin kalitesi mevcut ve yeni müşterileri  kazanmaya aksi durum ise var olan müşteriyi kaybetmeye neden olur. Ayrıca acente olarak başından sonuna dek hasar sürecinde kazanılan tecrübeler daha doğru poliçeler düzenlemeye fayda sağlar. Büyük meblağlı hasarlarda konusunda uzman bir avukatın hasarın ihbarından sonuna dek danışmanlık hizmeti vermesi yine işyeri hasarlarında şirket muhasebecisinin ilk günden itibaren özveri ile çalışması bir zorunluluktur. Hasar süreci uzman kişiler  için son derece sıradan olabilir ancak sigortalı belki de ömründe ilk defa böyle bir süreçle karşılaştığından ve zarar sonucu moral açısından kötü durumda olduğundan bu işi bilen bir kişiye kolay gelen prosedürlerde nasıl davranacağı konusunda bilgi sahibi olamayabilir. Bu yüzden sigorta şirketi çalışanlarının empati göstermesi canı yanan sigortalılara karşı nazik ve iyiniyetli yaklaşması bekleir.İşte bu noktada bilgili ve tecrübeli acente sigortalının yanında ona yardımcı olarak ihtiyacı olan güven duygusunu hissettirmelidir.


Hazırlanan bu  çalışma ile öncelikle sigortalıları bilinçlendirmek amaçlansa da ayrıca tam donanımlı olarak hasar anında sigortalısının yanında olan acentenin hasar sürecinin sigortalı ve sigorta şirketi açısından hızlı ve kaliteli sonuçlanması sonrası oluşacak müşteri memnuniyeti ile sigortaya olan güven ile çevresinde bol kazançlar elde etmesi mümkün olacaktır.Bir çok büyük acente en ucuz poliçeyi kestiği için değil geçmişte büyük hasarlardan alnının akı ile çıktığı için büyük olabilmiştir.


RİZİKO / HASARDAN SONRA İHBAR YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Sigortacılıkta riziko / hasar gerçekleştikten sonra ihbar yükümlülüğünün yerine getirilmesi sigortacı açısından önemli olduğu gibi aşağıda izah edilen yasal mevzuat gereği sigortalının hak kaybına uğramaması açısından da bu yükümlülüğün yerine getirilmesine özen gösterilmelidir.

RİZİKONUN GERÇEKLEŞMESİ HALİNDE SİGORTA ETTİRENİN İHBAR YÜKÜMLÜLÜĞÜ (TTK. Md. 1292)

 Riziko Nedir ?

Sigorta sözleşmesinin esaslı unsurlarından olan riziko, ileride gerçekleşmesi muhtemel olan ve sigortalının iradesi dışında zarar veya başkaca uygun olmayan bir durumu yaratan bir olaydır.Kısacası sigortalının kasten sebep olmadığı tüm zararları sigorta teminatı kapsamında olabilme ihtimali var ise ihbar etmek gerekir.

Rizikonun Gerçekleştiğine İlişkin İhbar Yükümlülüğü

Rizikonun gerçekleşmesi halinde, sigorta ettirenin ihbar yükümlülüğü, eski ( Türk Ticaret Kanunu ) TTK.’nın 1292. maddesinde düzenlenmiştir. Maddenin birinci fıkrasına göre,

‘’ Sigorta ettiren kimse, sigortanın taallûk ettiği rizikonun gerçekleştiğini haber aldığı tarihten itibaren beş gün içinde sigortacıya haber vermeye mecburdur ‘’

Burada  amaç, sigortacının bir an önce hasarı tespit etmesini sağlamak ve gerektiğinde zararın azaltılması veya artmasını önleyecek tedbirleri alma imkanını sağlamaktır. Kanunda kabul edilen beş günlük ihbar süresinin başlangıcı, sigorta
ettirenin, rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği andır. Sigorta ettiren, ihbar  yükümlülüğünü beş gün içerisinde yerine getirme imkanını bulamıyor ve bunda bir kusuru da yoksa; sigortadan doğan haklarını kaybetmez.

Yeni yürürlüğe giren  TTK da ise bu husus süre verilmeden gecikmeksizin denilerek 1446. maddede düzenlenmiştir. Buna göre:

“Sigorta ettiren, rizikonun gerçekleştiğini öğrenince durumu gecikmeksizin sigortacıya bildirir. Rizikonun gerçekleştiğine ilişkin bildirimin yapılmaması veya geç yapılması, ödenecek tazminatta veya bedelde artışa neden olmuşsa, kusurun
ağırlığına göre, tazminattan veya bedelden indirim yoluna gidilir.’’

Sorumluluk sigortalarında ihbar süresinin başlangıcını düzenlemiştir. Sorumluluk sigortalarında üçüncü bir şahıs, sigortalıya karşı dava açarsa ve sigortalı sigortacıyı savunmasına yardım etmeye çağırmasını gerektiren bir hadise ise , sigortalının tebligat üzerine davayı öğrendiği anda süre başlar. Sigortacı, sigortalının maruz kalacağı zararları ödeyeceği için, mahkemede kendisini ve sigortalıyı savunmak ister. Hatta bazı hallerde, sigortalının davayı ihmal etmesi söz konusu olabilir. Bu tür olumsuzlukların önüne geçilebilmesi için sigortacının, davaya katılmasında fayda vardır. Ayrıca sigorta ettirenin veya sigortalının kusurlu olup almadığını araştırma imkânına kavuşacaktır.

Yeni yürürlüğe giren  TTK , sorumluluk sigortalarında rizikonun gerçekleşmesi ihbarını, 1475. maddede düzenlemektedir. Buna göre:

“Sigortalı sorumluluğunu gerektirecek olayları, bir hafta içinde, sigortacıya bildirir.
Sigortalı kendisine yapılan istemi, sözleşmede başka bir başlangıç tarihi öngörülmemişse,  istem tarihinden itibaren bir hafta içinde sigortacıya bildirir. ‘’

Poliçe ekinde teminat konusuna göre verilen genel şartlar tek tek yapılan sözleşmelerden bağımsız olarak önceden hazırlanan, her sigorta türünün özelliklerine göre kurallar içeren metinlerdir. Genel şartlar ile sigorta hukukuna temel olan yasal mevzuatın yanında ilgili sigorta türlerinin içerik ve özellikleri de dikkate alınarak, bu maddelerin uygulanmasının sağlanması, sigortacının sorumluluğu, yanların edimleri ve yükümlülüklerinin düzenlenmesi, tazminat gibi birçok konuda kurallar getirilmekte bu çerçevede her sigorta türüne göre ihbar yükümlülüğüne ilişkin maddeler içermektedir.

Sonuç olarak hasar ihbarının süresinde ve kurallara uygun yapılması hasar sürecinin başlaması ve tazminatın eksiksiz ödenmesi için en fazla özen gösterilecek hususlardan biridir.Peki süresinde hasar ihbarında bulunulmaz ise ne olur ?

MADDE 1446-

(2) Rizikonun gerçekleştiğine ilişkin bildirimin yapılmaması veya geç yapılması, ödenecek tazminatta veya bedelde artışa neden olmuşsa, kusurun ağırlığına göre, tazminattan veya bedelden indirim yoluna gidilir.

(3) Sigortacı rizikonun gerçekleştiğini daha önce fiilen öğrenmişse, ikinci fıkra hükmünden yararlanamaz

Kısacası ihbarın yapılmaması kötüniyetli değil ise sigortacı açısından geç yapılmış olmasının zararda artışa neden olma durumu yok ise sakınca olmaz ancak burada unutulmaması gereken en önemli husus rücu işlemidir.Geç yapılan bir ihbar belki zararı arttırmaz ancak rücu açısından gereken delillerin kaybolması ile sigortacının rücu hakkını ortadan kaldırabilir.

Bu yüzden iyiniyetli iseniz  gecikmiş ihbarları yapmaktan kaçınmayınız sırf bu sebeple tazminatınızın ödenmemesi gibi bir durum söz konusu olmayacaktır.


SİGORTA ŞİRKETLERİNİN  HASAR UYGULAMALARI

Hasar İhbarı Öncesi

Hasar sonrasında sigorta ettiren kimsenin bir başka önemli  yükümlülüğü de sanki sigortalı değilmişcesine zararı önlemeye, azaltmaya ve hafifletmeye yarayacak önlemleri alma yükümlülüğüdür. Bu kapsamda öncelikle sigortalı kıymetlerin daha fazla zarar görmesini önlenmeli, gerekli kurtarma çalışmalarına başlanmalıdır.Örneğin yanan bir emtianın söndürülmesi çalışması hemen yapılmalı, hasarlanan emtialar kurtarılacak boyutta ise acil müdahale gerektiren işlemler hemen başlatılmalıdır.Sonuç olarak sigorta şirketi itfaiye değildir sizin yangınınızı söndürmez sizin zararınızı giderir kısacası örneğin yangın anında nasıl olsa sigorta ver diyerek kenara çekilme size bir şey kazandırmaz kaybettirir.

Bu konuda özellikle su baskınlarında suyun altında kalan ve kurtarılabilecek malların bekletilmesi çok sık yapılan hatalardan biridir.

Bu konuda bir yanlış inanışta eksper gelmeden hiçbir şeye dokunulmaması yönündeki tavsiyelere uyulmasıdır. Burada sigorta şirketi açısından önemli olan sigortalı yerde ve eşyalarda değişiklik yapılmamasına, hasarlanan kıymetlerin atılmamasına özen gösterilmesidir. Ancak öncelik her zaman zararın azaltılmasıdır. Bugün gelişen teknoloji ile fotoğraf çekmek kolaylaştığından mümkün olan hallerde fotoğraf çekmek ve  sigorta şirketinin onayını beklemeden gerekli adli / idari makamlara başvurulması gerekiyorsa mutlaka gecikmeksizin başvurmak gerekir.

Bütün bu işlemlerden sonra yapılacak şey ise imkanlar ölçüsünde hasar miktarını tespit etmek ve onarım yoluyla giderilebilecekse onarım masrafları için bir tahminde bulunmaktır. İlk ihbar meblağı sağlıklı bir eksper ataması ve sigorta şirketinin doğru karşılık ayırması için önemlidir.

Doğrudan acenteye gelen ihbarlarda sigortalıya hasarın özelliğine göre yukarıdaki yükümlülükler hatırlatılmalıdır

Ayrıca hasar durumunda, sigortacılığın genel prensiplerinin hepsi birden devreye girer.

*Acente tarafından poliçenin düzenlenmesi sırasında azami iyiniyet prensibinin uygulanıp uygulanmadığı,

*Poliçede gösterilen sigorta bedelinin eksik, aşkın veya tam olup olmadığı,

*Hasara en yakın sebep sayılan riskin poliçe ile güvence altına alınıp alınmadığı,

*Hasara katılım ( koasürans, muafiyet )  veya rücu olayına konu olacak durumların olup olmadığı,

Araştırılarak gelen ihbara göre hasar yönetilmeye başlanır. Acentenin de kendisine gelen ihbarda yukarıdaki sorgulamaları yapması faydalıdır.


Hasar İhbarı

Meydana gelecek bir hasar halinde sigortalılar genelde acenteyi aramaktadırlar acentenin aranması önemlidir ancak acentenizin hasar ihbarını yapıp yapmadığından emin olamayabilirsiniz bu sebeple sigorta şirketleri genelde 444 ile başlayan hasar ihbar numaralarından 24 saat Hasar İhbar Hattı'na hasar ihbarında bulunabilirsiniz. İhbar esnasında sizden istenecek bilgiler aşağıda yer almaktadır.

  • Poliçe Numarası

İhbarda öncelikle temin edebiliyorsanız doğru poliçe numarasını bilmelisiniz aksi durumda çağrı merkezinde çalışan personel öncelikle poliçe numarasını bulmak zorunda olacağından işlemleriniz zaman alabilir. Özellikle sigortalının birden çok poliçesi var ise yanlış poliçeden hasar dosyası açılması söz konusu olabilir.

  • Hasar Nedeni

Yakın sebep ilkesine göre hasara sebebiyet veren doğru hasar sebebini bildirmelisiniz.Yakın sebebi bir örnekle anlatmak gerekirse deprem sonucu işyerinde bulunan doğalgazlı cihazdan yangın çıkmış ise burada hasarın sebebi yangın değil depremdir.

  • Hasar Yeri (İl ve İlçe)

  • Hasar Tarihi

  • Tahmini Hasar Tutarı

  • Ekspertiz Yeri Adresi ve Eksperin İrtibat Kuracağı Kişinin Telefonu

  • İhbarı Yapanın Adı / Soyadı, Telefonu, E-Posta adresi


Hasar Dosyasının Açılması

İhbardan sonra dosya numarası verilecektir. Dosya numarasının saklanması hasar sürecinin sonraki aşamalarında bilgi talep etmek için son derece önemlidir.

Sigortalının hasar ihbarını takiben; sigorta şirketi olayla ilgili konusunda uzman eksper görevlendirmesi yapacaktır. Ancak hasar tarihi, tahmini hasar meblağı ve hasar sebebine göre dosyada eksper göndermeden Sigorta Şirketi tarafından gerekli belgeler temin edilerek faturalı dosya adı altında dosya daha hızlı sonuçlandırılabilir.

Hasar Dosyasına Eksper Atanması ve Ekspertiz Süreci

Sigorta Şirketi tarafından genelde hasar programına ait Sistemden otomatik ya da manuel olarak atanan ekspere ihbarda yer verilen bilgiler SMS ve mail yolu ile iletilmektedir.

Hasar gerçekleştiğinde, sigorta eksperi ve sigortalı arasındaki iletişim sırasında
sigortalı eksperin şirketin personeli olduğu önyargısı söz konusu olabilmektedir. Her ne kadar ücretini sigorta şirketi ödese de eksperler Müsteşarlıkça yetkilendirilmekte ve denetlenmektedir. Eksperin bağımsızlığı ve tarafsızlılığı esastır dolayısıyla eksperin deyim yerinde ise sigorta şirketinin adamı olarak görülmemesi gerektiği hususunda sigortalılara güven duygusu verilmesi önemlidir.Sigortalı ekspere mutlaka yardımcı olmalı sorulan sorulara doğru cevap vermeli, eksperin talimatlarını yerine getirmelidir.

Dosyası açılan hasar ile ilgili atanan eksper ihbarda belirtilen irtibat telefonları ile randevu alarak ve poliçeyi sigorta şirketinden temin ederek olay mahalline gider eğer eksper herhangi bir sebep ile poliçeyi temin edememiş ise acenteden ve sigortalıdan talep edebilir bu durumda poliçe ve tüm zeyilnameleri ekspere sunabilirsiniz.


Eksper tarafından yapılan tespit ve araştırma uygulamada aşağıdaki çerçevede gelişir.


  • Eksper poliçede yazılı adres ve sigortalı bilgilerini kontrol ederek poliçe şartlarına göre hasar yerini değerlendirir
  • Hasar mahallindeki kıymetlerin rayiç değerlerini tespit eder
  • Hasarı gerektiği durumlarda ölçerek, sayarak mutlaka fotoğraf çekerek tespit eder
  • Eğer onarım amacıyla sigortalıdan teklifler alınması talep ediliyor ise makul teklifler alınmasını talep eder, gerek gördüğü durumlarda Sigorta Şirketi ile anlaşmalı onarım firmalarının yönlendirilmesi için bilgi verebilir.
  • Rücu konusunda sigortalıya yasal hakların kullanılmasını bildirerek yardımcı olur
  • Sovtaja yani malın hasarlı halde değerine ilişkin tespit ve teklifler alınmasını talep edebilir
  • Hasarlı kıymetlerin korunması konusunda sigortalıya gerekli bilgileri verir.
  • İlk aşamada talep edilecek belgeler konusunda kendisine yazılı bir liste verir.
  • Bazı durumlarda hasar miktarı üzerinde sigortalı ile anlaşarak sigortalı ile mutabakatname imzalayabilir.


Eksper hasar yerinde ve daha sonra olayla ilgili sigortalının sunduğu belgeler
ışığında yaptığı araştırmaların sonucunu önce bir ön rapor sonrasında ise nihai bir rapor ile sigorta şirketine sunar.

Bu raporda genel olarak

  • Poliçe ile ilgili bilgiler, hasar yerinin durumu, sigortalı kıymetlerin değerleri ve miktarları
  • Hadise tarihi, hasara yol açan rizikonun yakın sebebi
  • Eksperin ise başlama tarihi, ekspertiz yeri ve  çalışmaları
  • Alınan kurtarma tedbirleri ve kurtarılan malların miktar ve değeri
  • Talep edilen ve tespit edilen zararın miktarı, bedeli
  • Aşkın veya Eksik Sigorta olup olmadığının tespiti eksik sigorta varsa gerekli proporsiyonun uygulanması
  • Rücu ve sovtaj olanağı

Eksper raporunda hasarın teminat kapsamında olup olmadığı hususunda da bir görüş bildirebilir ancak bu görüş sigorta şirketi açısından kesin bağlayıcı değildir eksperin teminatta dediği bir hasara sigorta şirketi ödenemez diyebilir ya da tersi durum söz konusu olabilir.

Eğer süreci bir avukat ile yönetmedi iseniz ve sigorta şirketi ile anlaşmazlık yaşıyorsanız kendiniz eksper raporunun bir suretini isteyip inceleyebilir buna göre avukatınıza danışabilir ya da avukatınız avukatlık kanunu hükümleri gereği sigorta şirketinden hasar dosyasının bir örneğini alarak ön inceleme sonrasında özellik Sigorta Hukukunun kaynaklarından olan Yargıtay İçtihatları ve Sigorta Tahkim Komisyonu kararları ışığında talep edilebilecek miktarı ve hangi dava yolunu seçeceğini kararlaştırabilir.

Oto Dışı Hasarlarda  Sigortalıdan Talep Edilen Belgeler
Tazminatın en kısa zamanda ödenebilmesi için aşağıda belirtilen ilgili belgelerin süratli ve eksiksiz olarak gönderilmesi gerekmektedir. Yazımızın en altında yer alan belgeler genel hatları ile gerekli belgeler olup her hasarın türü ve niteliğine göre istenebilecek özel nitelikte belgelerde olabilecektir.

.
Hasar İncelemesi ve Tazminat

Ekspertiz raporu ve ekindeki belgelerin sigorta şirketine teslimi sonrasında hasara ilişkin toplanan belgeler ve eksper raporu doğrultusunda hasar dosya incelemesi gerçekleştirilir. Hasar incelemesi sırasında zarar hesabı konusunda ya da teminat kapsamı hakkında açık olmayan ya da şüphe çeken bir durum olur ise  daha fazla bilgi ve belge istenebilir. Ek olarak istenecek belgeler ve yapılacak araştırmalar hasar denetiminin doğal bir süreci olup hasar denetiminin amacı talep edilen salt zarar miktarının onaylanması değil, onay kararı için gerekli tüm bilgileri ortaya çıkarmaktır.

Tazminatın Tanımı

Tazminat, sigortalının menfaat ilişkisiyle bağlı olduğu malında meydana gelen
hasardaki maddi kaybın, hasar gerçekleşmeden önceki haline getirilmesi demek olduğundan asla sigortalıyı zenginleştirmemelidir. Dolayısıyla zarar gören sigortalı bedelin yenisi esas alınarak belirlenen bedelden tazminat zenginleşme vasıtası olarak kullanılamaz prensibi gereği uygulamada kullanılan kıymet kazanma bedeli / ömür tenzili / amortisman vb.  hesaplarıyla kesinti yapılabilir.

Zarar sigortalarında, rizikonun gerçekleştiği andaki değeri sigorta bedeli olarak kabul
Sigorta tazminatı nakden ödenebileceği gibi “eski hale getirme şartı” ile nakden ödenmesi de kararlaştırılabilir. Sigortacı inşa veya tamir masrafları olarak ödemeye mecbur olduğu paranın mahalline sarf edildiğini denetlemek hakkına da sahiptir.”

Hasar ödenmeden önce Yakın sebep - Aşkın Sigorta  - Eksik Sigorta - Tenzili muafiyet -  Çifte Sigorta - Koasürans  açısından dosya değerlendirilir

Sovtaj

Hasar tazminatının ödenmesi sonrası hasara uğramış sigortalı değerlerin ekonomik değerinin parasal karşılığına sovtaj denir.

Sigortacı hasarın meydana gelmesi ile yasal açıdan sigortalının yerine geçer ve hasara uğrayan malın kurtarılan kısmının tazminatı ödemek ile mülkiyeti kendisine
geçer.

Sigortalı ile yapılan görüşmeler, alınan harici teklifler sonrasında, ortaya çıkan sovtaj bedeli sigortalının sovtaja konu malı kendisinin almak istemesi durumunda ödenecek tazminattan düşülür ve kalan net tutar sigortalıya ödenir.

Rücu

Sigorta edilen kıymet, bir başkasının ihmali, kusuru ya da kasti hareketi sonucunda
hasara uğramıs ise; sigortalıdan halefiyet prensibi gereği tazminatı ödemekle devralan sigortacı sigortalı yerine geçerek ödenen hasarın tazminini hasara sebep olan üçüncü kişilerden talep etme hakkına sahiptir.

Bu hakkın kullanılması için sigortalının hasarın ihbarından sonuna dek sigortacının rücu hakkı için gerekli olan ihtarname çekmek, mahkeme kanalı ile tespit yaptırmak gibi vereceği talimatlara uyulması zorunludur. Sigortalı sigortacıdan izinsiz olarak üçüncü şahıslara yönelik tazminat haklarından vazgeçemez, üçüncü şahısları zarara karşılık bir bedel almak kaydı ile ibra edemez.


Sonuç olarak sigorta sözleşmeleri ile güvence altına alınan “rizikonun gerçekleşmesi” durumlarında sigorta ettirenin, sigortacıya ihbar ve hasar anındaki yükümlülükleri sigorta sözleşmesinde yer alan “görev”lerden olup acentenin / sigortalının beraberce tüm bu süreç boyunca tam donanımlı olarak bulunması hasarın hızlı ve eksiksiz ödenmesi ile neticesinde verimli bir sonuç elde edilebilecektir.

Sigorta şirketleri ile hasar konusunda yaşadığınız sıkıntılarla ilgili olarak uzman bir avukat ile hareket etmek size hem zaman hem de para kazandırır.

HASAR DURUMUNDA İSTENEBİLECEK BELGELER


YANGIN SİGORTALARINDA
Yangın, Yıldırım ve İnfilak Hasarlarında :
·      Yangın, İnfilak hasarlarında itfaiye raporu aslı ya da aslı gibidir onaylı sureti  (Temin edilemiyorsa sebebini belirten beyan )
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asılları yoksa hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
·      Konu adli makamlara intikal etmişse savcılık iddianamesi veya savcılık takipsizlik kararı aslı (Temin edilemiyorsa sebebini belirten beyan )
·      İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine teçhizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
·      En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Dahili Su / Seylap Hasarlarında :
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asılları yoksa hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )


Hırsızlık Hasarlarında;
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenmiş olması zorunludur.Olay yeri tutanağı, ifade alındı ise tutanak asılları ayrıca hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
  • Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Faillerin ve çalınanların bulunup, bulunamadığına dair ilgili Karakol ve/veya Emniyet Müdürlüğünden alınacak yazı (Genel Şartlar gereği istenen bu yazıların alınması için öncelikle sigorta şirketince, ilgili makama yazı yazılması gerektiğinden hadiseden 30 gün sonra dosyanızın bulunduğu ilgili bölge müdürlüğü ile irtibata geçiniz.)
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )

Fırtına Hasarlarında :
·      Meteoroloji raporu ( Bofor şiddeti açısından olmazsa olmaz bir belgedir )
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asılları yoksa hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )

Grev Lokavt Kargaşalık Halk Hareketleri Kötü Niyetli Hareketler ve Terör Hasarlarında :
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asılları yoksa resmi tutanak tutulmamasının sebebini belirtir beyan içeren hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Kara Taşıtları Çarpması Hasarlarında:
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise, kaza tespit tutanağı düzenlendi ise  ya da ifade alındı ise tutanak asıları yoksa resmi tutanak tutulmamasının sebebini belirtir beyan içeren hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi /hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Çarpan araca ait sigorta poliçesi, ruhsat, ehliyet fotokopileri
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )



Deprem hasarlarında;
·      Bina hasarları için meskenlerde öncelikli olan DASK poliçesi ve DASK poliçesine istinaden açtırılmış hasar dosyasına ait dosya bilgileri ödeme alınmış ise o dosyaya sunulan belgeler ve eksper raporu
·      Afet İşleri Müdürlüğü'nce verilen ve riziko konusu kıymetin hasar durumunu tevsik eden tasdikli rapor
·      Mevcutsa onarım faturaları ya da teklifler
  • İşyerlerinde emtia / demirbaş / makine techizat ilgili hasarlarda
Vergi levhasının yanı sıra ;
Ticari emtia için, emtia alış ve satış faturaları, tasdikli işletme defterleri, tasdikli envanter kayıtları
Demirbaşlar ve makineler için; alış faturaları, demirbaş listesi / defteri / envanter kayıtları
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi / hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Sigortalı bina maliki ise tapu ve kiracı ise kira sözleşmesi sureti
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )

MÜHENDİSLİK SİGORTALARINDA
Elektronik Cihaz ve Makine Kırılması Sigortalarında:
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asıları yoksa hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Onarım faturaları ya da alınan yazılı teklifler
·      Elektronik cihaz / makine onarım ya da değişimi / hasarı söz konusu ise teknik servis raporu
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Cihaz / Makineye ait fatura eğer sigortalı kıymet iş makinesi ise ruhsat ve operatör belgesi / sürücü belgesi
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Eksper veya şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
İnşaat / Montaj Sigortalarında:
·      Resmi makamlar nezdinde tutanak düzenlenip görgü tespiti yapıldı ise ya da ifade alındı ise tutanak asıları yoksa hasarın meydana geliş şeklini detaylı olarak anlatan yazılı beyan
·      Fırtına / sel / seylap ise meteoroloji raporu
·      Alınan yazılı teklifler
·      Keşif özeti / Teknik servis raporu / Yapılmış olan sözleşmeler
·      Zararı detayları ile belirten talep yazısı
·      Cihaz / Makineye ait fatura eğer sigortalı kıymet iş makinesi ise ruhsat ve operatör belgesi / sürücü belgesi
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Eksper veya şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )


NAKLİYAT SİGORTALARINDA
Deniz Nakliyatlarında
·      Fatura aslı veya fotokopisi
·      Konşimento aslı veya fotokopisi
·      Emtia gemiden hasarlı olarak boşaltılmışsa gemi rezerv zaptı, ( bu zabıtta mutlak surette gemi kaptanının veya acentesinin imzası bulunmalıdır.)
·      Muayene tutanağı,
·      Emtia gümrüklü sahada hasarlanmışsa gümrük rezerv zaptı,
·      Taşıma işi bir sözleşme ile ihale edilmişse taşıma mukavelenamesi,
·      Kargo raporu, ( Gemi rezerv zaptı temin edilmişse bu evrakların temini gerekli değildir.)
·      Gemi donatanının ve Türkiye acentesinin ismi / unvanı ve adresleri ( önemli )
·      Çeki listesi
·      Gümrük kapanış beyannamesi,
·      Yurtdışı hasarlarda Llyod’s eksperinin raporu
·      Yükleme manifestosu,
·      Sıvı emtia taşımalarında yükleme ve boşaltma limanı Ullage Raporları ( gözetme raporları), Hazırlık Mektubu, Boş Tank sertifikası, Protesto Mektupları,
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Eksper veya şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )

Kara – Hava – Demiryolu Nakliyatlarında
·      Poliçe – Fatura – Hamule senedi veya Konşimento, ( Yurtiçi nakliyelerde sevk / taşıma irsaliyesi )
·      Emtia vasıtadan hasarlı tahliye edilmişse rezerv zaptı, ( Bu zabıtta taşıyan ilgililerin, kamyon şoförünün, demiryolu idaresinin imzalarının bulunması gerekmektedir.)
·      Muayene tutanağı,
·      Emtia gümrükte hasarlanmışsa gümrük rezerv zaptı, ( Bu zabıtta gümrük memurlarının veya operatörlerinin imzası bulunması şarttır.)
·      Gümrük kapanış beyannamesi
·      Taşıma işi bir sözleşme ile ihale edilmişse taşıma sözleşmesi,
·      Hasar kaza sonucu olmuşsa, trafik zaptı, ehliyet ve ruhsat fotokopileri,
·      Taşıma işini yapan şirketin adı – unvanı ve adresi ile Türkiye’deki acentesinin adı- unvanı ve adresi
·      Tır karnesi ( yurtdışı taşımalarda )
·      Eksper görevlendirilmeyen hasarlarda, hasara ilişkin fotoğraflar
·      Eksper veya şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Önemli Uyarı :

Her türlü vasıta ile yapılan taşımalarda araçtan teslim anında veya ilk bakışta hasar tespit edilememişse veya hasar daha sonra tespit edilmişse teslim tarihinden itibaren en geç 3 gün içinde taşıyana veya onun varma limanındaki temsilcisine ( acentesine ) yazılı olarak ihbar edilmelidir.


OTO DIŞI KAZA SİGORTALARINDA:
Ferdi Kaza hasarlarında :
Ölüm halinde
·      Vefat edenin mirasçılarının isimlerini, iletişim bilgilerini ( faks,e-posta,telefon,adres içerir ) gösterir müracaat dilekçesi
·      Trafik kazası ise kaza tespit tutanağının aslı ya da aslı gibidir kaşeli örneği
·      Dosyanın durumuna göre savcılık soruşturma dosyasına konu tüm belgeler
·      Trafik kazası ise alkol raporu
·      Nüfus Müdürlüğünden alınacak vukuatlı ( Ölüm, doğum, evlenme gibi bilgileri içerir, tüm aile bireylerini gösterir, ölüm kaydı düşülmüş ) yeni tarihli aile nüfus kayıt tablosu , ve veraset ilamı
·      Cumhuriyet savcılığından alınmış ölü muayene ve otopsi raporu, Def'in ruhsatı ( Gömme izin belgesi )
·      Şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Maluliyet halinde
·      Malul Kalanın iletişim bilgilerini ( faks,e-posta,telefon,adres içerir ) gösterir müracaat dilekçesi
·      Trafik kazası ise kaza tespit tutanağının aslı ya da aslı gibidir kaşeli örneği
  • Dosyanın durumuna göre savcılık soruşturma dosyasına konu tüm belgeler
·      Trafik kazası ise  alkol raporu
·      İlk adli muayene raporu, tedavi faturaları, epikriz raporu eğer ameliyat edildi ise ameliyat raporları
·      Maluliyet durumunu gösterir ilgili mevzuata uygun olarak alınmış oran ve süreklidir ibaresi içeren sağlık kurulu raporu

·      Şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Tedavi taleplerinde
·      Tedavi bedelini talep edenin iletişim bilgilerini ( faks,e-posta,telefon,adres içerir ) gösterir müracaat dilekçesi
·      Kusur durumunu gösterir kaza tespit tutanağının aslı ya da aslı gibidir kaşeli örneği
·      Kusur tespitine ilişkin alınmış olan bilirkişi raporları var ise bu raporlar
·      Alkol raporu
·      İlk adli muayene raporu, epikriz raporu eğer ameliyat edildi ise ameliyat raporları
·      Tedavi fatura asılları ile faturaların ödendiğini gösterir makbuz / dekont vs.
·      Şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
İşveren Mali sorumluluk Sigortalarında :
·      Kaza zaptı ( İş güvenliği veya S.S.K. müfettişlerinin kaza raporları),
·      İşçinin iş akdi, S.S.K bildirimi
·      İş güvenliği sözleşmesi, varsa işçinin kullandığı iş güvenliği teçhizatı teslim yazısı,
·      Savcılık iddianamesi veya açılmışsa ceza davası iddianamesiyle dosya fotokopisi, alınmış ise takipsizlik kararı,
·      İşe başlama tarihi, S.S.K.’ na bağlı iş süresinin bildirilmesi, ücret bordroları,
·      Ayrıca tarafımızdan savuma hakkını ilgilendiren belgelerin, varsa olayın görgü tanıklarının ifade zabıtları,
·      S.S.K. ‘nın rücu talebiyle ilgili varsa mahkeme kararı,
·      Şirket yetkilileri tarafından hasarın niteliğine göre talep edilebilecek diğer ek belgeler
  • Sigortalıya ait banka hesap numaraları ( IBAN no içerir )
  • En son aşamada belli bir miktarı aşan tazminat ödemelerinde ve rücu edilebilecek tazminat ödemelerinde ödeme yapılabilmesi için sigortalıya tazminat makbuzu imzalatılması gerekmekte olup tazminat makbuzuna ek olarak şahıslarda kimlik fotokopisi ile tüzel kişilerde vergi levhası, imza sirküleri ve tazminat makbuzunu imzalayan yetkili kişilerin kimlik fotokopisi ve faaliyet belgesi mutlaka sunulmalıdır. ( MASAK Belgeleri )
Oto Dışı Hasarlarda çok sayıda branş olması ve her olayın duruma göre farklı özellik arz etmesi nedeniyle tüm branşlarda yukarıda sayılan belgelerin dışında ayrıca her olayın özelliklerine bağlı olarak, farklı nitelikte evraklar da istenebilir.
Yukarıda yazılı olmayan branşlarda ya da anlaşılamayan hususlarda sigorta şirketine başvurarak ayrıntılı bilgi talep edebilirsiniz.


0 yorum to “ Oto Dışı Hasar Uygulamaları ”

Yorum Gönder

Sadece uygun görülen yorumlar, iletişim bilgileri var ise yanıtlanacaktır.