Trafik Kazası Mağdurunun Hakları Nelerdir ?

Trafik kazası sonucu mağdur olanlar, kendilerini sürekli arayan ve güvenemedikleri kişiler nedeni ile bir kez daha mağdur olabilmektedirler zira hiç bir eğitim olmayan , kendilerine kamuoyunda simsar, takipçi adları takılan bu kişiler kimi zaman bir şirket kimi zaman dernek kimi zaman avukat olduklarını söyleyerek cenaze evinde ya da hasta yatağında mağdurları ziyaret etmekte bu işi en iyi kendilerinin bildiklerini söyleyerek dudak uçuklatacak tazminatlardan söz etmektedirler.

Bugün  Türk   hukuk  sisteminde  “tazminat”  talepleri  adli,  idari  ve  askeri  idari  yargı  kollarında  uygulama  alanı  bulan,  ancak  beraberinde  karmaşık  ve hâlâ  çözüme  kavuşturulamamış  birtakım  sorunları  içeren  bir  uzmanlık konusudur.

Tazminat hesapları  aktüerya   bilimi çerçevesinde bir çok faktöre göre hesaplanmaktadırlar. Bunu  uygulayarak  bir sonuca  varmak  uzun yıllara varan hukuki ve teknik bilgi ile mümkündür önemli olan sigorta şirketine başvurmak değil sigorta şirketine başvuru öncesi sağlıklı ve belgeye dayanan bir hazırlık yaparak sigorta şirketi ile yapılan yazışmaların ve en nihayetinde kazanılan tazminatın hak edilen tazminat olup olmadığını bilebilmektir.

Sadece sigorta şirketine başvurmak işlemi için bu aracılara komisyon vermenin hiç bir anlamı yoktur zira aracılar sizin adınıza basit bir dilekçe ile başvurmaktadırlar onların en büyük mesaisi size ilk başta ulaşmalarıdır.Önemli olan ise süreci başvurudan sonra sağlıklı yürütebilmektir.

Zarara  esas  gelirin belirlenmesi bu gelirin kişinin mesleği, eğitim durumu,benzer meslektaşlarının ortalama geliri,mesleki tecrübesi,harcamaları gibi bir çok unsur tetkik edilerek gerçek gelirin belgelenmesi gerekmektedir.1000 TL gelir ile 2000 TL gelirin baz alınması alınacak tazminatın iki kata varan eksik olması sonucunu doğurur maalesef bu tür aracılar bu hususta belgeleme işlemini yapamadıkları çoğunlukla muhtardan alınan ve hiç bir geçerliliği bulunmayan  belgelere dayandıklarından hesaplama asgari ücretten yapılmaktadır.Halbuki asgari ücret alınan bir bordronun dahi aksi ispat edilebilir.

Hesaplamada esas alınan yaşam  süresi CSO  veya PMF  tablolarına göre yapılmaktadır tablolardan CSO daha uzun bir yaşam süresi yani daha fazla tazminat hesaplamasına olanak sağlamaktadır ve teknik bir husus olduğundan uzman olmayan bir kişi aradaki farkı anlayamaz.

Destek süresinde akit dönem pasif dönem ayrımı, evlilik ya da öğrenim nedeni ile sürenin değişimi son derece önemlidir.

Destek oranları en çok atlanan ve üzerinde durulması gereken bir husustur.

Yine  çalışma  süresi,  çalışma gücü  kaybı,  evlenme olasılığı   oranları , kusur durumu, müterafik kusur, hatır taşıması gibi hesaba etki eden onlarca faktör vardır.

Sonuçta bu tür aracılar temasa geçmekte, ısrar etmekte , belge toplamakta ve masraf talep etmemekte ama sonrasında işin teknik boyutunu bilmedikleri için   tazminat miktarının  az olması hatta bir çok yanlış işlem nedeni ile hiç talep edilememesi nihai olarak da mağduriyete yol açmakta bazı durumlarda bu kişiler alınan tazminatları dahi mağdurlara intikal ettirmemektedirler.

Sigorta şirketinden tazminat alındıktan sonra Yargıtay kriterlerine göre mi yoksa Aktüer Siciline kayıtlı olan bir Aktüer tarafından Aktüeryal ilkelere göre mi hesaplandığının incelenmesi ve  CSO 1980  PMF 1931 tablosunun kullanılması ile Yargıtay’ın uzun tartışmalardan sonra benimsediği her yıl için ayrı ayrı %10 artış ve her yıl için ayrı ayrı %10 iskontolama esasından kaynaklanan farklılıklara göre ek tazminat hakkı olup olmadığının araştırılması bir zorunluluktur.

Uygulamada sigorta şirketinin ödeme yaptığı tarihe göre başvuranların yoksun kaldığı destek miktarı ya da maluliyet tazminatı belirlenerek ödenen miktar ile ödenmesi gereken miktar arasında fahiş bir fark tespit edildiği takdirde Karayolları Trafik Kanunu'nun 111 inci maddesi gereğince ibranamenin geçerliliğinin değerlendirilmesi gerekir bu yüzden ibranamenin sizin adınıza aracılar tarafından imzalanması hak kayıplarına sebebiyet vermektedir.

Ayrıca Sigorta tarafından yapılan ödemenin yasal faizi ile güncellenerek hesaplanan tazminattan düşülmesi gerekmektedir.

Sigorta şirketinin temerrüdünün başlangıç tarihi ve faiz türü alınacak tazminatta önemli kriterlerdendir.

Bu tür başvurularınızı avukatlar kanalı ile yapmanız hak kaybınızın önüne geçecek ve daha fazla mağdur olmanızı engelleyecektir.

Sorularınız için çekinmeden iletişim bilgilerim kısmından benimle temasa geçebilirsiniz.

3 yorum :

  1. KAZA YAPTIM BEN KUSURLUYDUM, SİGORTA ŞİRKETİM KARŞI TARAFIN HASARINI KARŞILADI, KARŞI TARAF BANA DEĞER KAYBI İÇİN DAVA AÇTI , ÖĞRENDİĞİM KADARIYLA SİGORTA ŞİRKETİM, MADDİ VE MANEVİ ÖDEMELER YAPACAĞIDIR. FİKRİNİZİ ALMAK İSTERİM. İYİ ÇALIŞMALAR

    YanıtlaSil
  2. Eğer sigorta şirketinizde sizle beraber dava açılmış ise sigorta şirketiniz maddi zararı ödemek zorunda manevi zararı kasko poliçenizde İMM manevi ek teminatı varsa öder trafik sigortacısı manevi zarar ödemez araç değer kaybından dolayı manevi zarar oluşması da beklenmez

    YanıtlaSil
  3. Merhaba bundan 1 yıl önce babam trafik kazası geçirdi ve vefat etti ne yapmam gerekiyor

    YanıtlaSil

Sadece uygun görülen yorumlar, iletişim bilgileri var ise yanıtlanacaktır.