Trafik sigortası, işletenin KTK.nun 85 nci
maddesinde düzenlenen hukuki sorumluluğunu teminat altına alan sigorta türüdür.
Kanun Karayolları Trafik Kanuna atıf yaptığı için ancak bu kanun kapsamında tanımlanan bir hadisede sigortada geçerli olacaktır.Bir zararın, trafik sigortası kapsamına girebilmesi için o zararın motorlu araç
tarafından karayolunda meydana getirilmiş olması gerekir. KTK.nun 3 ncü
maddesinde karayolu, trafik için kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi,
köprüler ve alanlar olarak tanımlanmıştır.Ancak anılan Yasa'nın 2 nci
maddesinde de bu kanunun karayolunda uygulanacağı hükme bağlandıktan sonra,
aksine hüküm bulunmadığı hallerde, karayolu dışındaki alanlardan kamuya açık
olanlar ile park, bahçe, park yeri, garaİ, yolcu ve eşya terminali, servis ve
akaryakıt istasyonlarında karayolu taşıt trafiği için faydalanılan yerlerin,
erişme kontrollü karayolunda ve para ödenerek yararlanılan karayollarının
kamuya açık kesimlerinde ve belirli bir karayolunun bağlantısını sağlayan
deniz, göl ve akarsular üzerinde kamu hizmeti gören araçların, karayolu
araçlarına ayrılan kısımlarında da bu kanun hükümlerinin uygulanacağı hükme
bağlanmıştır.
Görüleceği üzere kanun koyucu bazı yerleri
sayma yolu ile belirterek kanunun kapsama alanını belirlerken
‘’ ’ karayolu dışındaki alanlardan kamuya açık
olanlar’’ diyerek sayılmayan alanlardan
kamuya açık olanların karayolu kapsamında değerlendirilmesini talep etmektedir.
Yargıtay tüm bu sebeplerle sayma yolu ile
belirlenen alanlar dışında kalan ihtilafa konu alanların keşif yapılarak kamuya
açık olup olmadığının tespit edilmesini kamuya açık ise poliçe teminatı
kapsamında değerlendirilmesini bugüne dek içtihat olarak belirtmiştir.
Emsal olarak
gösterilen Yargıtay Kararları incelendiğinde :
‘’…Kazanın fabrika alanında olduğu, olayın
meydana geldiği yere ilişkin olarak savcılık soruşturma dosyasında keşif
yapılıp rapor düzenlenmiştir, K. Ş Fabrikası sahası itibariyle araç trafiği
olan, sürekli yükleme ve boşaltma yapılan bir yer olup karayolu sayılan yerlerden olduğunun kabulü gerekir…’’
denilmektedir. Görüleceği üzere yargılama
esnasında keşif yapılmış, araç trafiği
olduğu tespit edilmiş ve kanunda sayılan alanlardan biri olan eşya terminali
kapsamında görülebilecek nitelikte yükleme boşaltma yapılan bir yer olarak
tarif edilmiştir.
Yargıtay 11. Hukuk Dairesi ekli 2004/7639 – 2005/4537 nolu kararında benzer
bir hadisede sigorta şirketinin keşif yapılmadan sorumlu tutulamayacağını
belirtmiştir.
Dolayısıyla her hadise her mahalin kamunun yararlanmasına açık
olmayan alan olup olmadığı somut olayın uzman bir hukukça tarafından incelenmesi ile tespit edeilebilir..