Cmr Konvansiyonu


CMR KONVANSİYONUNUN UYGULANMASI ŞARTLARI


Eski tarihli bu karar ile CMR Konvansiyonun hangi hal ve şartlarda uygulanacağı tartışılmıştır.Yukarıda da değinildiği üzere eski tarihli bu kararda CMR nin uygulaması tartışılmış ise de günümüzde yerel mahkemeler bu konuda daha fazla bilgi sahibi olduğu benzer ihtilaflarla  çok sık karşılaşılmamaktadır


YARGITAY 11. HUKUK DAİRESİ E. 1999/825,K. 1999/3429,T. 30.4.1999


TALEP         :Davacı vekili, müvekkili şirkete nakliyat sigorta poliçesi ile sigortalı 1 kap 4,8 kg. dikiş makinası yedeğinin Almanya’dan İstanbul’a davalı tarafından taşındığını, Erenköy Gümrüğünde yapılan tahliyede sigortalı emtianın taşıma sırasında kaybolduğunu ileri sürerek müvekkilince sigortalısına ödenen 348.824.129,- liranın 1.8.1997 ödeme tarihinden itibaren reeskont faiziyle birlikte davalıdan tahsilini talep ve dava etmiştir.

SAVUNMA    :Davalı vekili, müvekkilinin taşıma ile ilgili olmadığını belirterek davanın reddine istemiştir.

KARAR         : Mahkemece davalı tarafından taşınan davacı şirkete sigortalı emtianın alıcısına teslim edilmediği, CMR. Konvansiyonu hükümlerine 16.393.440 liranın 1.8.1997 ödeme tarihinden itibaren değişen göre tazminatın 16.393.440 lira olduğu gerekçesiyle 16. oranlarda reeskont faiziyle birlikte davalıdan tahsiline, fazlaya ilişkin istemin reddine karar verilmiştir.

Kararı davacı vekili temyiz etmiştir.

TEMYİZ       : Davacı şirkete sigortalı emtianın Almanya’dan İstanbul’a davalı tarafından taşındığı emtianın varma yeride alıcıya eksik teslim edildiği ve davacının sigortalısına ödediği 348.824.119 liranın davalıdan rücuan tahsilinin istendiği CMR. sözleşmesinin 23. maddesi uyarınca sınırlı sorumluluk ilkesi uyarınca davalının sorumluluğunun brüt kg başına 8.33 SDR. ( özel çekme hakkı ) ile sınırlı olması nedeniyle davacının isteyebileceği tazminatın ( 16.393.440 ) lira olabileceği sonucuna varılarak bu miktarın davalıdan tahsiline karar verildiği, taşıma senedinde CMR. sözleşmesinin uygulanması konusunda bir açıklık bulunmadığından somut olayda CMR.nin sınırlı sorumluluk ilkesinin uygulanıp uygulanmıyacağının uyuşmazlık konusu bulunduğu anlaşılmaktadır.

Taşımanın yapıldığı Almanya ve Türkiye’nin CMR. sözleşmesine taraf oldukları kuşkusuzdur. 1982 tarihli Anayasamızın 90/5 maddesinde “Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir. Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz” hükmü getirilmiştir. Hatta bazı yasalarda milletlerarası anlaşmaların öncelikle, uygulanacağı belirtilmiştir. ( 556 sayılı KHK. md.4 ). O halde usulüne uygun şekilde yürürlüğe konulmuş milletlerarası anlaşmaların iç hukukdaki kanunlar gibi olaylara uygulanacağı açıktır.

CMR. andlaşmasındaki hükümlerin uygulanması için,

 

a ) Taraflar arasında taşıma sözleşmesinin bulunması,

b ) Taşımanın, taşıt aracılığı ile karayolunda gerçekleşmesi,

c ) Eşyanın teslim edildiği yer ile bunların gönderildiği yerin iki ayrı devletin sınırları içinde olması,

ç ) Bu ülkelerden en az birinin CMR. ye taraf olması gerekir.

 

Öyleyse taşıma sözleşmesinde ve belgelerde CMR. ibaresi olmasa bile bu şartları içeren taşıma sözleşmelerinden çıkan uyuşmazlıklarda CMR. hükümlerinin uygulanacağından tereddüt etmemek gerekir.

 

 

 

0 yorum to “ Cmr Konvansiyonu ”

Yorum Gönder

Sadece uygun görülen yorumlar, iletişim bilgileri var ise yanıtlanacaktır.