Gümrüklü Saha - Tampon Bölge Trafik Kazası Hasarını Hangi Sigorta Poliçesi Öder ?


Gümrük sahasında meydana gelen trafik kazaları öncelikle kazanın meydana geldiği mahal itibarıyla incelenmelidir.

 

Yargıtay karar veririken bu tür karayolu sayılmayan yerlerde bütün verilerin hazırlanmasını, kroki olmasını şart koşuyor.

 

a ) Araç henüz hududu terk etmediyse T.C. hudutları dahilinde meydana gelmiş olabilir.Bu durumda aşağıdaki Yargıtay kararına göre ödenmesi gerekmekte ancak gümrük sahası kamuya kapalı alan bu kararın doğruluğu bu açıdan tartışılabilir.

 

b) Tampon bölge ( yani T.C. hudutlarından araç çıkmış ancak henüz diğer ülke gümrük sahasına girmemiş ) de meydana gelen kazalarda ise bu bölge her iki ülke toprağıda olmadığından problem çıkabilir.Geçmişte bir rücu dosyasında Trafik sigortası da Yeşil Kart sigortası da ödeme yapmamış idi ancak Yeşilkart sigortası ( Motorlu Taşıt Bürosu  )  daha sonra ödeme yaparak dolaylı olarak da bu bölgenin yurtdışı olduğunu kabul etmiş oldu.Kanaatim tampon bölgenin yurtdışı olduğu yönünde zira resmi açıdan  hududun dışında kalıyor.

 

c )Yurtdışı ise kesin olarak teminat dışında kalıyor bu hususuda tutanaklardan anlayabiliriz.

 

Tampon bölgeye hiç bir ülke gümrük memuru polis memuru tutanak vermiyor.

 

Gümrük sahasına ülke gümrükleri tutanak verebiliyor.

 

Sonuç olarak hassas bölgeler olan bu bölgelerde meydana gelen kazaların tam olarak nerede meydana geldiği, tutanağı hangi makamın düzenlediği gibi hususları göz önünde tutarak karar vermenin uygun olacağıdır.

 

 
YARGITAY 1. HUKUK DAİRESİ E. 2003/2746 K. 2003/8639 T. 2.10.2003

Davacı sigortacı,sigortalı dorsede kaza nedeniyle oluşan hasarı sigorta ettirene ödemiş ve sigortalının haklarına kanuni halef olduğu gibi, ibranamede sigortalının haklarını temlik ettiğini bildirmesiyle sigortalının alacaklarına akti halef de, olmuştur Mahkemece,davaya konu kazanın karayolunda meydana gelmediği ve yetkililerce kaza tespit tutanağı tutulmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.2918 sayılı yasanın 3ncü maddesi hükmünde, Karayolu, "Trafik için kamunun yararlanmasına açık olan arazi şeridi,köprüler ve alanlar"olarak tanımlanmıştır.Davaya konu kaza(hasar) gümrük sahasında meydana gelmiştir.Bu durum karşısında, kazanın meydana geldiği gümrük sahasının bir alan ve dolayısıyla karayolu sayılamayacağından söz edilemez.Kaza tespit tutanağının yetkilerce tutulmaması tek başına davanın reddi sebebi değildir.Şu halde mahkemece,davacıya sigortalı aracın bir kazaya uğradığı kabul edilerek,tarafların kusur oranları ve davacının talep edebileceği zarar miktarının tespiti ile davalı işletenin bu miktardan sorumlu tutulması gerekirken,yazılı gerekçeyle davanın reddi doğru görülmemiştir.

2-Öte yandan,Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortası Genel Şartları'nın 3/g maddesi hükmünde "işletenin aracına veya bu araç vasıtasıyla çekilen römorklara ve yarı römorklara veya çekilen araçlara gelecek zararlar nedeniyle ileri sürülebilecek talepler" teminat dışı sayılmış ise de,burada söz konusu edilen çekilen araçlar maliklerinin iradesi ile çekilen araçlar anlaşılmak gerekir.Davacı taraf, davalı işletenin sigortalı halefinin haberi ve iradesi dışında aracının çekildiğini ileri sürmektedir.Davalı zorunlu trafik sigortacısının sorumluluğunun bu çerçevede incelenip sonucuna göre değerlendirilmesi gerekirken, bunun hakkındaki davanın reddi de isabetli olmamıştır.


 

0 yorum to “ Gümrüklü Saha - Tampon Bölge Trafik Kazası Hasarını Hangi Sigorta Poliçesi Öder ? ”

Yorum Gönder

Sadece uygun görülen yorumlar, iletişim bilgileri var ise yanıtlanacaktır.